14 آبان روز مازندران نامگذاري شد

مازندراني ها در سال 250 هجري حکومت شيعه تشکيل دادند

با تصويب شوراي فرهنگ عمومي مازندران، روز 14 آبان به مناسبت سالگرد تاسيس نخستين حکومت علوي در اين استان به عنوان «روز مازندران» تعيين شد.
محمداسماعيل امامزاده مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير شوراي فرهنگ عمومي مازندران گفت: مازندراني ها در سال 250 هجري قمري بنيان گذار نخستين حکومت شيعي زيدي در جهان شدند که پس از 50 سال اين حکومت به عنوان نخستين حکومت شيعي اثني عشري جهان مطرح شد.
وي افزود: چهاردهم آبان سال 243 شمسي مطابق با 25 رمضان سال 250 هجري قمري روز ورود داعي کبير به سعيد آباد در چالوس است. اين روز سرآغاز بيعت مردم اين استان با حسن ابن زيد علوي بنيان گذار نخستين حکومت شيعي علوي در جهان است و ارادات عميق و خالصانه مردم مازندران به ائمه اطهار موجب شد تا مازندراني ها طي 12 قرن شيعه مانده و با افکار و باورهاي شيعي زندگي کنند. روز مازندران با شعار «مازندران، ديار سبز علويان» پيشنهاد شد و به تصويب رسيد.

در روز مازندران،پیامک های تبریک مازندرانی بفرستيم

درآستانه روزمازندران قرارداریم.سه سالی است که 14 آبان را به نام مازندران نامگذاری کرده اند .پژوهشگران فرهنگ بومی مازندران برای این عقیده اند که دراین روز نخستین حکومت شیعی جهان توسط حسن بن زید دراین سرزمین پایه گذاری شده است .

مازندران.gif

مردم این سامان به واسطه شعور ، درک و فرهنگ پربار خود ،پذیرای عاشقانه تشییع شدند و تمدن غنی شان بامعنویت و دلدادگی و علوی بودن پیوند خورد .

بی تردید گرایش مردم مازندران به فرهنگ علوی درسایه فرهنگ بومی مردم این دیار روی داده است.

روز مازندران نماد و بهانه ای است برای بزرگداشت فرهنگی که ضمن حفظ و احیای اصالت و هویت خود ، برمعنویت و ایمان برخاسته از ساحت تشییع نیز تاکید دارد .

درروزگار پرهیاهیوی امروز که هویت به سختی نفس می کشد،پرداختن به میراث معنوی این مرز و بوم یک ضرورت حیاتی برای زیستن درلوای خوبی ها محسوب می شود .

متاسفانه فرهنگ بومی مازندران در مظلومیت و مهجوریت بسر می برد.فرهنگ بومی مقوله است که مظلومیت پرداختن به آن به همگان واضح است .

روز مازندران فرصت مناسبی است تا گوشه هایی از آداب ، رسوم، باورها و اعتقادات بومی مازندران را به نسل امروز معرفی کرد .

روز مازندران را نمی توان تنها در یک برنامه دوساعته خلاصه کرد که دراجرای چند آیین سنتی و اجرای شعر و موسیقی خلاصه شده است .

این روز را باید به هفته فرهنگ بومی این استان مبدل ساخت تا شرایط برای بهره مندی طیف گسترده تری از مردم فراهم شود .

بزرگداشت روز مازندران نیازمند برنامه ریزی و طراحی فضایی است که درآن شاخصه ها و ابعاد مختلف فرهنگ بومی درقالبی میدانی برای علاقه مندان عینیت یابد .

صنایع دستی ، لباس ، آیین های بومی ، موسیقی ، مردم شناسی ، غذاهای و بازی های محلی و فرهنگ عمومی مردم استان درادوار گذشته رامی توان درنمایش های میدانی و المان های نمایشگاهی به خانواده ها معرفی کرد.

 درچنین فضایی می توان محصولات فرهنگی تولید شده درعرصه فرهنگ بومی نظیر ،کتاب ، فیلم و موسیقی را نیز به بازدید کنندگان عرضه کرد و به هنرمندان و فعالان فرهنگ بومی این فرصت را داد تا آثارشان رابه معرض نمایش عموم بگذارند.

امسال ؛دستگاه های فرهنگی استان به دلیل کمبود اعتبارات فرهنگی، ورود مطلوبی به مقوله بزرگداشت روزمازندران نداشته اند و اجرای یک برنامه فراگیر و مخاطب پسند درراستای پاسداشت روز مازندران ، در تقویم فعالیت هایشان به چشم نمی خورد .

حمایت های استانداری مازندران نیز دراین مقطع زمانی ، دربرگزاری یک برنامه دو ساعته خلاصه شده است که در سالن زنده یاد سید رسول حسینی برگزار می شود و تنها درخوشبختانه ترین حالت ممکن، ازمخاطبان سه هزار نفری برخوردار خواهد بود .

روز مازندران را باید به روزی عمومی مبدل ساخت و علاوه بریک برنامه متمرکز میدانی ، درقالب کاروانی متشکل ازهنرمندان بومی به شهرها و روستاهای مختلف استان اعزام کرد و شور و نشاطی مردی را درمازندران رقم زد .

باید کاری کرد که درروز مازندران بازار پیامک های تبریک مازندرانی ها به یکدیگر همچون سایر مناسبت های سال داغ باشد و همه مازندرانی ها روز پرافتخار دیار شان را ارج نهند.

تسلیت ایام شهادت امام جواد (ع)

سلام دوستان

شهادت امام جواد را به همه شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم.

غزل 26

دلا بجام غمی کن امیدوار مرا

که خوش گرفته در آغوش خود خمار مرا

شوم شهید خدنگ بتی که بر یادش

فرشته سجده کند در ته مزار مرا

چنان بیمن دل آلودة الم شده ام

که یاد غمزة جانان کند فکار مرا

چه زاهد و چه برهمن زمن برند ارشاد

بهر دو شیوه خرد کرد پیر کار مرا

هزار بانگ اناالحق بهر دیار زدم

که هیچکس نزد از بیخودی بدار مرا

تهی برون شدم از گلستان خرم دهر

نه گل به جیب هوس آمد و نه خار مرا

بیادگار بدار از من این جنون طالب

که عشق داشت ز مجنون بیادگار مرا

امیر و گوهر به روایت افسانه ها

امیر و گوهر جزء افسانه های عشقی است ...(نادعلی فلاح-پژوهشگر و فولکلوريست آملي)

  مازندنومه:مقاله ی "امیر و گوهر به روایت افسانه ها" کاری است میدانی که نویسنده ی مقاله، افسانه های امیر و گوهر را در روستاهای حاشیه جنگل مانند پولادکلای نور، اسکو محله و ترکلای آمل در سال های 1383و 1386ضبط و ثبت و تحلیل کرد.

 همچنین افسانه ی امیر و گوهر ی که در کنزالاسرار آمده، مورد توجه بود و سعی شده به طور ضمنی با دیگر افسانه ها مقایسه شود. آن گاه چهار روایت از افسانه ی امیر و گوهر را همان گونه که راویان نقل کردند بدون کوچکترین تغییری به نثر محاوره ای آورده شد.نادعلي فلاح- پژوهشگر پرکار فولکلور مازندران- اين تحقيق را براي پخش در مازندنومه ارسال کرده که ضمن سپاس از ايشان از نظرتان مي گذرد.

----------------------------------

 چکیده: امیر و گوهر جزء افسانه های عشقی است و دارای یک سری ویژگی هایی است که آن را با دیگر افسانه ها جدا می سازد. هر کدام از راویان گوشه ای از حالات امیر و گوهر را بیان کردند، در حقیقت با برش کوتاهی از یک داستان بلند یا زندگی نامه، یک نوع داستان مینی مالیستی خلق کردند.

 راویان ضمن بیان سرگذشت- سرگذشتی از مردان دشت و دهقان و کشاورز همراه با زبانی طنزآلود و کنایه وار- شعر را با آواز بیان می دارند. در عین حال که بسیاری از اشعار به جا مانده در این سرگذشت ها را راویان در طول تاریخ ساخته و پرداخته اند، بخش اعظمی از افسانه ی امیر و گوهر هم شامل مرور زمان شد اما همچنان قسمت هایی از آن افسانه ها بین مردم به حیات خود ادامه می دهد و با روح و روان مردم عجین شد.

ادامه نوشته