پيشينه تعزيه خواني در مازندران

 شبيه خواني در مازندران از پيشينه قابل توجهي بر خوردار است ، اما سند و مدرك معتبري در دسترس نيست تا از آغاز شبيه خواني و يا ورود آن به اين خطه حكايت كند . عده اي معتقدند كه شبيه خواني از طرف جنوب مازندران و توسط تعزيه خوانان كومشي ( سمنان ) به استان مازندران راه پيدا كرده است : « تعزيه ي مازندران تحت تأثير تعزيه گردانان "كومشي " تأثيرات بسزايي از موسيقي مازندران پذيرفته است . اين تعزيه گردانان با وارد شدن به مازندران ، شاگرداني پرورش دادند كه از بزرگ ترين آن ها مي توان به طوطي خان اشاره كرد. »

تعزیه حضرت زینب (3).JPG

ادامه نوشته

عشق به مطالعه دروازه ی دنیای یادگیری

عشق به مطالعه دروازه ی دنیای یادگیری، فرهنگ و اندیشه را به روی نوجوانان می‌گشاید. در ایجاد این عشق و تعمیق و تبدیل آن به نیاز معنوی کودک و نوجوان، خانواده، گروه همسالان، آموزگاران و کتابداران نقش مهمی دارند.

در کشور ما به ‌ویژه در سال های پایانی دبیرستان ،مطالعه ی غیردرسی و  تشویق دانش ‌آموزان به مطالعه ی آزاد اغلب با مقاومت پدران و مادران روبه‌رو می‌شود. به نظر آن ها فرزندان شان باید روی خواندن درس‌ها تمرکز کنند، در ساعات فراغت تست بزنند و برای کنکور آماده شوندو مطالعه ی آزاد مانع موفقیت فرزندان شان در کنکور می شود. فشار درس ها و اضطراب کنکورهم به حدی است که خود دانش‌آموزان نیز گرایشی به مطالعه نشان نمی‌دهند و تنها کسانی به مطالعه ی غیر درسی ادامه می دهندکه از کودکی عادت به کتابخوانی داشته اند.

با توجه به این مشکلات، لازم می دانم شیوه‌های علاقه‌مند کردن نوجوانان ۱۱ تا ۱۶ ساله به مطالعه و راهکارهای عملی در این زمینه را برای پدران، مادران و آموزگاران در دو بخش ارایه کنم:

IMGA0205.JPG

دانش آموزان دبیرستان صدرا - بابل

ادامه نوشته

غزل 21

غزل 21

مستی ز کوی عشق برون میکشد مرا

سرپا برهنه سوی جنون میکشد مرا

من خود نمیروم ز پی آرزوی ولی

تکلیف این ظبیعت دون میکشد مرا

ایکاش جذب شوق تو برقع برافکند

تا خلق بنگرند که چون میکشد مرا

هر دم مثلث المی بخت واژگون

بر لوح سینه بهر شکون میکشد مرا

من زلف یار میکشم و دست روزگار

موی جبین گرفته بخون میکشد مرا

ای عشق فکر سلسلة کن که عنقریب

سر رشتة خرد به جنون میکشد مرا

ز آنسو هوس بسایة من میدهد لباس

زینسو فنا ز پوست برون میکشد مرا

طالب چه حکمتست که خاطر برنگ و بوی

هرگز نمیکشید کنون میکشد مرا

تاریخچه وهابیت و تخریب فبور ائمه بقیع

نويسنده: داود الهامي
بيانيه علماي مكه و نجد
علماي مكه در راس آنها، شيخ عبدالقادر شيبي كليددار خانه كعبه، به ديدن ابن‏سعود آمدند، ابن سعود سخناني ايراد كرد و در ضمن آن از دعوت محمد بن عبدالوهاب ياد كرد و اظهار داشت كه احكام ديني ما، طبق فقه احمد بن حنبل است، حال اگر اين سخنان در نزد شما پذيرفته است، بياييد تا براي عمل كردن به كتاب خدا و سنت‏خلفاي راشدين با يكديگر بيعت كنيم. همه با او بيعت كردند.

سپس يكي از علماي مكه، از ابن سعود درخواست كرد كه مجلسي ترتيب بدهد تا علماي مكه و نجد در اصول و فروع به مباحثه بپردازند، وي اين پيشنهاد را پذيرفت و در روز يازدهم جمادي‌الاولي، پانزده نفر از علماي مكه و هفت نفر از علماي نجد، اجتماع كردند و مدتي باهم بحث كردند و در پايان بيانيه‏اي از طرف علماي مكه صادر شد، مبني بر اين كه در پاره‏اي از مسايل اصولي، ميان علماي مكه و علماي نجد، موافقت گرديد، از جمله اين كه هركس ميان خود و خدا واسطه قرار دهد، كافر است و تا سه بار توبه داده مي‏شود و اگر توبه نكرد، بايد كشته شود. ديگر ساختمان بر روي قبور و چراغ روشن كردن در اطراف قبور و نماز خواندن در كنار آنها است. و نيز اگر كسي خدا را به جاه و مقام كسي بخواند، مرتكب بدعت‏شده و بدعت در اسلام حرام است. (1)
حرام ويران ساختن مقابر و مشاهد حجاز به دست وهابي‌ها وقتي كه وهابي‌ها وارد طائف شدند، گنبد مدفن ابن عباس را خراب كردند، چنان كه اين كار را يكبار ديگر نيز انجام داده بودند و هنگامي كه وارد مكه شدند، قبه‏هاي قبرهاي عبدالمطلب جد پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و ابوطالب عموي پيامبر و خديجه ام‏المؤمنين (همسر اول پيامبر) و همچنين بناي زادگاه پيامبر و فاطمه زهرا ـ عليها السلام ـ را با خاك يكسان نمودند.
در جده قبه قبر حوا را ويران ساختند و به‏طور كلي تمام مقابر و مزارات را در مكه، جده و طائف و نواحي آنها از بين بردند و زماني هم كه مدينه را محاصره كرده بودند، مسجد و مزار حمزه و مقبره شهداي احد را كه بيرون شهر بود، خراب كردند.



ادامه نوشته

آیت اللّه العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی

حضرت آیت اللّه سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی در سال ۱۲۷۶ ش در نجف اشرف، شهر علم و ولایت، و در خاندان علم و تقوا و فقاهت پا به دایره هستی نهاد. او مهم ترین گام های اخلاق و معنویت را در دامان تربیت پدر و مادری متقّی برداشت؛ خانواده ای که عشق به خداوند و اهل بیت اطهار علیه السلام در اعمال و رفتارشان هویدا بود؛ مادری که هیچ گاه او را بدون وضو شیر نداد و پدری که مواظب بود تا لقمه ای حرام و حتّی مشتَبَه در جان او ریخته نشود. با چنین پایه های استوارِ عشق و ایمان پای به دایره دانش نهاد و شهابی فروزان در عرصه شریعت شد.

آیت اللّه مرعشی نجفی با توجّه به محیط خانواده اش که از دیرباز به عنوان خانه علم و فقاهت معروف بود، قسمتی از تحصیلات مقدّماتی حوزه را نزد خاندان خویش فرا گرفت و پس از آن وارد مدارس جدید غیر حوزوی شد و علوم ریاضی و هندسه و جغرافی و دیگر علوم رایج را با نمرات بسیار عالی به پایان رساند. پس از آن نزد دانشمندان بزرگ در رشته های ریاضیات و هیأت و طب به صورت خصوصی دانش اندوخت و روز به روز به اشتیاقش به فراگیری علوم مختلف بیشتر می شد و با چنین شور و شعفی پای به عرصه عظیم علم دیانت نهاد.

ادامه نوشته

رئیس علی دلواری

رئیس علی دلواری (۱۸۸۱-۱۹۱۵) رهبر قیام در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول بود.

رئیس علی دلواری

 

او فرزند رئیس محمد بود و در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی (۱۸۸۱ میلادی) در روستای دلوار از شهرستان تنگستان استان بوشهر در ساحل خلیج فارس به دنیا آمد.

دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. عشق او به ایران باعث همراهی اش با مشروطه خواهان بوشهر برای رهایی ایران از استبداد قاجاریه گردید. در سال ۱۲۸۷ ه.ش/۱۹۰۸ میلادی به درخواست سید مرتضی مجتهد اهرمی که مخالف استبداد محمد علیشاه قاجار بود، بوشهر را تصرف کرد و حدود ۹ ماه شهر را در کنترل داشت.

متن تعزیه حر

مجلس تعزیه حر

این نسخه از مجلس تعزیه حر با نسخ موجود در «مجالس تعزیه» و «فصلنامه تئاتر» مقایسه شد و علی‌رغم پاره‌اندکی از اشعار مشترک با سایر نسخ که طی زمان به آن راه یافته‌اند، حال و هوای حماسی خاص تعزیه‌های زمینه اراک، که روح سلحشورانه‌ای تحت تاثیر علاقه مردم به داستان‌های حماسی و به ویژه شاهنامه بر آنها غالب است، در این نسخه به چشم می‌خورد.

شبیه‌خوانان به ترتیب ورود:
ابن زیاد
خطیب
حر
ابن سعد
هاتف
شمر
امام حسین (ع)
حضرت عباس (ع)
حضرت علی‌اکبر (ع)
حضرت زینب (ع)
حضرت سکینه (ع)
ظهیر
مصعب
پسر حر (ع)

ادامه نوشته

45 روز از انتقادهاي صریح رهبر انقلاب از وضعیت کتابخوانی گذشت

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به تازگی با ارسال گزارشی به رسانه‌ها مدعی شده است که «یک پنجم کل کتاب‌های پس از انقلاب در 2 سال گذشته منتشر شده است». این در حالی است که با وجود طرح این ادعا، وضعیت کتابخوانی در کشور، 45 روز قبل با انتقادهای صریح رهبر معظم انقلاب روبرو شده بود.

به گزارش مهر، ارائه گزارش‌هایی درباره وضعیت کتابخوانی و نرخ مطالعه در ایران، همواره محل بحث و نقد در افکار عمومی بوده است. البته این گزارش‌ها ـ که بعضاً به بیلان‌های کاری مدیران فرهنگی در وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی و خانه کتاب تبدیل شده است ـ با وجود دربرگیری نقاط مثبت و امیدآفرین، خود موجب حساسیت مردم و رسانه‌ها نسبت به وضعیت مطالعه در کشور شده است.

ادامه نوشته

پیشینه تعزیه در ایران

از خصوصيات تعزيه اين بود که هر کدام از شبيه خوان ها نقش خود را با خواندن اشعار مذهبی در يکی از دستگاه ها، آواز ها و گوشه های موسيقی ايرانی اجرا می کردند و هرگز به دستگاه يا گوشه ديگری نمی رفتند.....

تعزیه امام حسین مورخه 890515 توسط محسن جوادی روستای خراسانی محله.JPG

تعزیه امام حسین (ع) با اجرای محسن جوادی در مورخه اول مرداد ۸۹ در روستای خراسانی محله بابل

عکس از: عباس میرزاآقازاده خراسانی

ادامه نوشته

غزل 20

غزل 21

مستی ز کوی عشق برون میکشد مرا

سرپا برهنه سوی جنون میکشد مرا

من خود نمیروم ز پی آرزوی ولی

تکلیف این ظبیعت دون میکشد مرا

ایکاش جذب شوق تو برقع برافکند

تا خلق بنگرند که چون میکشد مرا

هر دم مثلث المی بخت واژگون

بر لوح سینه بهر شکون میکشد مرا

من زلف یار میکشم و دست روزگار

موی جبین گرفته بخون میکشد مرا

ای عشق فکر سلسلة کن که عنقریب

سر رشتة خرد به جنون میکشد مرا

ز آنسو هوس بسایة من میدهد لباس

زینسو فنا ز پوست برون میکشد مرا

طالب چه حکمتست که خاطر برنگ و بوی

هرگز نمیکشید کنون میکشد مرا