بررسي ميزان پويايي كتابخانه‏هاي مدارس دوره راهنمايي و متوسطه  نظري شهر اصفهان در سال تحصيلي 80 ـ79  »

 

پژوهشگر : محمد علي كلباسي                 ناظر : دكتر احمد شعباني

 مقدمه

از مهمترين وظايف آموزش و پرورش آماده ساختن دانش آموزان براي خود آموزي و حركت به سوي نوعي يادگيري خود انگيخته و نهايتاً خود سازي است . كتابخانه آموزشگاهي در نظام مبتني بر خود آموزي دانش آموز در نيمي از فعاليت آموزشي سهيم است . فعاليت كتابخانه‏هاي آموزشگاهي موفق چنان با ساير فعاليتهاي آموزشگاهي در هم آميخته كه گاه از آن به منزله مركز منابع آموزشي ، مركز مواد آموزشي و گاه مركز يادگيري نام مي برند ، بنابراين بررسي  وضعيت اين كتابخانه‏ها و پويايي آن مي تواند به پيشبرد اهداف آموزش و پرورش ياري رساند .

هدف پژوهش

آگاهي از وضعيت موجود كتابخانه‏هاي آموزشگاهي در سال تحصيلي 80 ـ 1379 و مقايسه امكانات ، وسايل و تجهيزات ، نيروي انساني و ديگر ويژگيهاي آنها با استاندارد مورد قبول.

سئوال‏هاي پژوهش

1.       ميزان فضا و امكانات اختصاص يافته به كتابخانه‏هاي تحت بررسي چه اندازه است ؟

2.       كتابخانه چه تجهيزات و امكاناتي دارد ؟

3.       تعداد كتابها و نشريات موجود در كتابخانه‏هاي آموزشگاهي و منابع مالي آن چه مقدار كمي است ؟

4.       وضعيت تنوع موضوعي كتابهاي كتابخانه در ارتباط با نيازها و علايق دانش آموزان چگونه است ؟

5.       كتابخانه‏هاي مورد پژوهش از چه نظام سازماندهي پيروي مي كنند ؟

6.       وضعيت كتابخانه‏هاي مورد پژوهش در زمينه پژوهش عضو و خدمات امانت و اطلاع رساني چگونه است ؟

7.       آيا كتابخانه‏ها دانش آموزان را در امر تحقيق راهنمايي مي كنند ؟

8.       فعاليتهاي جنبي كتابخانه‏هاي مورد پژوهش  چگونه است ؟

9.       ميزان تحصيلات ، تخصص و دوره كار آموزي كتابداران چگونه است ؟

10.    نظر مسؤولين كتابخانه‏ها در مورد مشكلات مجموعه كتابخانه‏هاي مورد پژوهش چيست ؟

11.    گرايش مطالعاتي دانش آموزان مورد بررسي چگونه است ؟

12.    واحد هاي كتاب  آموزش و پرورش چه نگرش و برنامه‏هايي براي كتابخانه‏هاي آموزشگاهي دارند ؟

متغيرهاي پژوهش  

برخي از متغير ها عبارتند از :

نحوه گزينش كتاب و تنوع موضوعي كتابهاي كتابخانه‏هاي آموزشگاهي ,كيفيت سازماندهي مواد كتابخانه ،ميزان فعاليت كتابخانه در امر پژوهش دانش آموزان ،آشنايي كتابدار با دانش كتابداري ، پشتيباني ادارات آموزش و پرورش از كتابخانه‏هاي مدارس

جامعه و نمونه آماري و روش نمونه گيري

جامعه آماري در اين تحقيق ، كليه مدارس نواحي پنجگانه آموزش و پرورش اصفهان مي باشد . تعداد نمونه 150 كتابخانه مدرسه است كه بصورت نمونه گيري طبقه اي تصادفي و بر اساس دو سطح راهنمايي و متوسطه نظري , دخترانه و پسرانه , دولتي و غير انتفاعي انجام شده است . مسؤولين واحد كتاب نيز مشمول پژوهش بوده‏اند . جهت تعيين گرايش مطالعاتي دانش آموزان تعداد 360 دانش آموز جهت نظر خواهي انتخاب شدند .

ابزار جمع آوري اطلاعات و روش تجزيه و تحليل داده‏ها

ابزار اندازه گيري و جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش يك پرسشنامه براي مسئول كتابخانه و يك پرسشنامه براي دانش آموزان جهت تعيين گرايش مطالعاتي آنان بوده است از مصاحبه نيز جهت نظر خواهي از مسئوولين واحد كتاب آموزش و پرورش استفاده شد .

تجزيه و تحليل داده‏هاي اين پژوهش در دو سطح آمار توصيفي و آمار استنباطي انجام گرفت . در سطح آمار توصيفي با استفاده از شاخص هاي آماري نظير فراواني درصد ميانگين و انحراف معيار تجزيه و تحليل داده‏ها پرداخته و در سطح آمار استنباطي در مواردي كه متغيرها بصورت كيفي (اسمي)بوده است جهت بررسي رابطه بين دو متغير از آزمون 2X ( كاي دو ) استفاده شده و در مواردي كه آزمون  2X ( كاي دو )  معنا دار بوده جهت بررسي شدت رابطه بين دو متغير از ضرب في و كرامر استفاده شده و نيز جهت مقايسه متغيرهايي كه مقياس آنها درصد مقياس فاصله اي بوده از آزمون    T   استفاده شده است.

 

روش پژوهش

روش تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي است .

 بخشي از يافته‏هاي پژوهش

·        بيشتر مدارس مورد پژوهش داراي كتابخانه بوده اند اما از نظر مساحت و فضاي اختصاص داده شده به كتابخانه, فاصله زيادي با استاندارد هاي قابل قبول وجود دارد و نيز بندرت كتابخانه‏هاي مورد بررسي داراي سالن مطالعه بوده اند .

·        از نظر مجموعه كتابخانه ,كتابهاي موجود در كتابخانه كمتر چاپ جديد بوده و بيشتر قديمي هستند و از نظر كيفيت و تناسب با سن و نياز دانش آموزان در حد متوسطي مي باشد بيشترين حجم موضوعي كتابهاي موجود در كتابخانه‏ها مربوط به كتابهاي ديني و مذهبي است .

·        تعداد اندكي از كتابهاي كتابخانه از نظر كيفي و كمي روز آمد بوده اند . بيشتر نشريات ادواري ( مجله ، روزنامه ) موجود در كتابخانه‏ها، قديمي است .

·        از نظر مالي بيشترين محل تأمين بودجه كتابخانه ، مدرسه است و البته در اين مورد سليقه اي عمل مي شود و بستگي به نظر و سليقه مسؤولين مدارس دارد .

·        از نظر سازماندهي مواد كتابخانه ،بيشتر كتابخانه‏هاي آموزشگاهي مورد پژوهش  بر اساس موضوع كتابهاي خود را سازمان داده اند اما بندرت از روش ها و نظام هاي مورد قبول علم كتابداري مانند رده بندي ديويي استفاده مي شود .

·        در بيشتر مدارس ، دفتر ثبت كتاب موجود است ، اما بيشتر مسؤولان كتابخانه‏ها براي تكميل درست دفتر ثبت نياز به آموزش  دارند . بيشترين فعاليت جنبي كتابخانه‏هاي  مورد بررسي برگزاري نمايشگاه است كه در سطح محدودي اجرا مي شود .

بخشي از پيشنهادها

از جمله پيشنهادهاي اين پژوهش بهبود شرايط كاري كتابداران،آموزش ضمن خدمت كتابداران  و استفاده از كتابداران داراي تخصص مربوطه توجه بيشتر مسؤولان آموزش و پرورش به كتابخانه  در ساخت مدارس ، با نظر خواهي از كتابداران متخصص در اين مورد ، و تخصيص امكانات و نيروي انساني لازم ، به كتابخانه‏ها ايجاد مركزي واحد براي هماهنگ كردن امور كتابخانه‏هاي مدارس و عدم برخورد سليقه اي با مسائل كتاب و كتابخانه است .

http://trc.isfedu.org/new_page_91.htm